Tone S. Beckman (Director's choice)

 Tone S. Beckman, selvportrett (Photo: Tone S. Beckman ©) 

Tone S. Beckman, selvportrett (Photo: Tone S. Beckman ©) 

Lecture: Saturday 10.30–11.30 in Caroline Cinema

Exhibition: gallery The Print Room (The Nordic Light House) 


Web site: TBA


About Tone S. Beckman

Norske Tone S. Beckman (født 1957) er invitert til festivalen som "Director's Choice", valgt ut av festivalens kunstneriske leder Morten Krogvold. Beckman beskriver selv Krogvold som sin læremester og viktigste kritiker. Hun deltok på sin første Krogvold workshop i 2008, og omtaler dette som en sterk opplevelse, viktig for hennes utvikling  – både med og uten kamera. Å fotografere fremmede kvinner i deres private og personlige omgivelser har blitt et av hennes kjennetegn. Beckman jobber primært i sort-hvitt, men har i de siste årene jobbet parallelt med farger og også kombinert disse. Sin vei til fotografiet beskriver hun med egne ord nedenfor. 

Tone Stormdal Beckman er suveren. Hennes bilder er ikke bare elegante – de er også pasjonerte, lengselsfulle, og fulle av sødme og kontrollert erotikk.
— Morten Krogvold, fotograf og kunstnerisk leder for Nordic Light

"Min inngang til fotografiet" 

Jeg har alltid hatt et kamera.

Da jeg på 1980-tallet så et av Morten Krogvolds portretter,  tenkte jeg: ”For en magiker!”. Det tenker jeg fremdeles. Han er min læremester og viktige kritiker.

Min mann, selv barnebarn av fotograf,  ga meg en workshop hos Morten i februar 2008. Det ble en sterk opplevelse som har vært svært viktig for min utvikling, både med og uten kamera.  Med bakgrunn fra kunsthistorie og med interesse for det visuelle og håndverk  generelt, har jeg funnet min vei i fotografiet.

For meg har ikke målet vært å fotografere for å vise bilder. Det er å omdanne virtuelle bilder og inntrykk i mitt eget hode til noe konkret - ved hjelp av kamera.  Det er den kreative prosessen, planleggingen, forberedelsene og selvfølgelig spenningen i forbindelse med arbeidet som er det interessante.

Den forløsende faktor fant jeg i Roma i 2011. Da kom min tantes historie frem i form av bilder, lukt og følelser. Hun studerte musikk i nettopp denne byen, og var på mange måter en fremmed fugl i familien - og min store fascinasjon. 

I Italia oppdaget jeg at det var mulig å vinne fremmede kvinners umiddelbare fortrolighet, noe som ga meg mulighet til å fotografere i deres private og  personlige omgivelser. Det er blitt flere møter og gode refleksjoner.

Jeg er interessert i  individet, med eller uten maske. Jeg tiltrekkes særlig av arbeidet med kvinner og deres portrett – alt de skjuler.

Mitt uttrykk er primært sort-hvitt, men i de siste årene har jeg jobbet parallelt med farger og også kombinert disse . Det gir meg et videre uttrykksrom og mulighet til å fortelle historier på flere plan,  gjennom mennesker jeg møter og steder jeg oppsøker.

Det er som et ekko, en klangbunn jeg kan identifisere med meg.

Tone S. Beckman (1957)
Januar 2018


Selection of work by Tone S. Beckman